galaretka truskawkowa bez cukru

Galaretki bez cukru – czy są zdrowe i ile mają kalorii?

Smak dzieciństwa? Owocowe galaretki to jeden z najbardziej popularnych deserów, szczególnie podczas tych najcieplejszych miesięcy w roku. Z dodatkiem owoców, bitej śmietany lub jako składnik deserów i ciast. Choć smakują świetnie, to niemal zawsze w większości składają się z cukru. Co istotne, cukier ten nie występuje naturalnie, a jest dodany w postaci sacharozy. Alternatywą dla takich galaretek, są fit galaretki bez cukru – co raz częściej goszczą one w sklepach ze zdrową żywnością.

Czy galaretki bez cukru są zdrowe?

Szukając najlepszej galaretki bez dodatku cukru, warto zwrócić uwagę nie tylko na ładne opakowanie, ale również na skład. Lista składników w takim produkcie powinna być krótka i ograniczać się do maksimum dziesięciu surowców. Aby nadać galaretce dany kolor, producenci dodają do nich barwniki – wyróżniamy te sztuczne oraz naturalne pochodzenia roślinnego.

Jak zatem rozpoznać czy aromat jest naturalny, czy też nie? Najlepszym sposobem jest szybka weryfikacja w Internecie. Do naturalnych barwników zaliczamy m.in beta-karoten (najczęściej do galaretek o kolorze pomarańczowych), ekstrakt z czarnej marchwi (do galaretek czerwonych lub ciemno-czerwonych, często w połączeniu beta-karotenem) oraz koncentrat soku buraczanego (często do galaretek o różowym, jasno-czerwonym kolorze).

Co w takim razie z zamiennikiem cukru w fit galaretkach? Jest on zastępowany lepszymi z punktu widzenia zdrowia składnikami – substancjami słodzącymi. Należą do nich najczęściej sukraloza oraz glikozydy stewiolowe powszechnie nazywana jako stewia. Są one w 100% bezpieczne dla zdrowia i nie dostarczają kalorii – nie są trawione przez układ pokarmowy. Idealna słodkość w galaretce występuje wtedy, gdy proporcje słodzików są odpowiednio dobrane. Jeżeli fit galaretka pozostawia gorzki posmak na podniebieniu, to najprawdopodobniej użyto za dużo stewii.

Powyżej wspomniałem już nieco o aromatach i substancjach słodzących, jednak nie można zapominać o podstawie galaretek bez dodatku cukru. Najczęściej jest nią żelatyna wieprzowa, która występuje też w klasycznych galaretkach. Ten składnik to nic innego, jak rozpuszczalne białko. To właśnie dlatego galaretki bez dodatku cukru składają się niemal w całości z protein. Jak sama nazwa mówi, żelatyna ma właściwości żelujące i nadaje galaretce charakterystycznej konsystencji.

Odpowiadając na pytanie – tak, galaretki bez cukru są zdrowe. Są lepszym wyborem niż ich konwencjonalne odsłony zawierające ogromną ilość sacharozy. Jedną z galaretek, która nie zawiera sztucznych barwinków oraz cukru, jest Fajna Galaretka marki FITREC. Jak widać, nie nazywa się tak bez powodu. Cechuje się prostym składem i jest odpowiednia również dla dzieci. Dostępna jest w pięciu wersjach smakowych – Fajna Galaretka Pomarańcza, Fajna Galaretka Truskawka, Fajna Galaretka Agrest, Fajna Galaretka Wiśnia i Fajna Galaretka Malina. Opakowanie jednej galaretki to 350 gramów, czyli aż 50 sugerowanych porcji.

Ile kalorii mają galaretki bez cukru?

Galaretki bez dodatku cukru najczęściej mają około 300 kcal w 100g proszku. To niemal 100 kcal mniej niż galaretki z cukrem. Taka zmiana pozwala zaoszczędzić kalorie i jest korzystna dla zdrowia. Jak wygląda kaloryczność w porcji po przygotowaniu? Niech przykładem ponownie będzie FITREC Fajna Galaretka. Sugerowana przez producenta porcja to 7g proszku wymieszanego z 200ml wrzątku. Taka galaretka dostarcza tylko 19 kcal, a wszystkie kalorie pochodzą z białka. Nie ma węglowodanów i tłuszczu!

Jak smakują fit galaretki?

Smak jest oczywiście subiektywną opinią, jednak porządna fit galaretka powinna cechować się na tyle słodkim smakiem, aby dodatek innych substancji słodzących był zbędny. Poza tym, ważna jest też intensywność owoców, za którą odpowiadają aromaty oraz ewentualny dodatek liofilizowanych owoców. Galaretka bez cukru nierzadko jest oceniania jako smaczniejsza niż ta z jego dodatkiem.

Sending
User Review
5.5/10 (2 votes)

Leave a Reply

%d bloggers like this: